Informacje ogólne
Płyta szkoleniowa w ODTJ Sieradz jest przystosowana dla samochodów osobowych oraz motocykli. Na terenie Ośrodka znajduje się również budynek szkoleniowy z salą wykładową, wyposażoną w sprzęt multimedialny umożliwiającą prowadzenie zajęć teoretycznych. Plac szkoleniowy posiada system oświetlenia co pozwala prowadzić szkolenia także po zmroku a teren posiada właściwą infrastrukturę związaną ze strefami bezpieczeństwa, pozwalającą na bezpieczne wykonywanie ćwiczeń. Do dyspozycji kursantów są również takie urządzenia jak NARKOgogle, ALKOgogle oraz symulator dachowania i symulator zderzeń.
Płyta szkoleniowa posiada trzy moduły treningowe:
Moduł treningowy nr 1
Składa się z urządzenia typu szarpak destabilizującego tor jazdy, służącego do prowokowania poślizgu nadsterownego oraz nawadnianej płyty poślizgowej o długości blisko 100 metrów i systemu kurtyn wodnych (usytuowanych w trzech rzędach). Zajęcia z wykorzystaniem szarpaka to jedna z większych atrakcji toru.
Podczas zajęć prowadzony jest elektroniczny dwustrefowy pomiar prędkości – w pierwszej strefie mierzona jest prędkość najazdu na szarpak, w drugiej – prędkość samochodu na wysokości drugiego rzędu kurtyn. W zależności od poziomu szkolonej grupy dopasowuje się energię poślizgu oraz czas „otwarcia” kurtyn wodnych.
Moduł treningowy nr 1 pozwala na prowadzenie zaawansowanych ćwiczeń z zakresu opanowywania poślizgu nadsterownego. Korzystając z systemu kurtyn wodnych możliwe jest trenowanie opanowania balansu samochodu podczas szybkich skrętów na śliskiej nawierzchni. Uruchamiając kurtyny wodne w losowej kolejności symuluje się przeszkody, które należy ominąć lub przed którymi należy wyhamować pojazd.
Kształcone umiejętności:
- Ćwiczenia prawidłowego zachowania po utracie przyczepności kół
- Omijanie przeszkód na suchej i mokrej nawierzchni (bez oraz z wykorzystaniem systemu ABS)
- Slalom na płycie poślizgowej (na prostej)
- Ćwiczenia manewrów awaryjnych na nawierzchni o zmiennej przyczepności
- Hamowanie awaryjne na prostej (bez oraz z wykorzystaniem systemu ABS)
Moduł treningowy nr 2
To wycinek pierścienia 120 st. Zakręt na wzniesieniu z nawadnianą płytą poślizgową, wyposażoną w zraszacze rozmieszczone na całej długości oraz kurtyny wodne. Zajęcia prowadzone na pierścieniu poślizgowym związane są bezpośrednio z problematyką poślizgu. Trenowane są głównie reakcje na pojawiający się poślizg podsterowny (przednionapędowe samochody osobowe). Podczas zajęć uruchamiane są kurtyny wodne w przypadkowej kolejności, które należy ominąć a cała powierzchnia kręgu jest stale nawadniana, żeby zapewnić odpowiednią „śliskość” torów.
- Jazda po pierścieniu poślizgowym i wyprowadzanie pojazdu z poślizgu nadsterownego
- Jazdę po pierścieniu poślizgowym i wyprowadzanie pojazdu z poślizgu podsterownego
- Slalom na płycie poślizgowej (na łuku)
- Hamowanie awaryjne na łuku
- Ćwiczenia z jazdy szosowej (wykonywanie manewrów skrętu szosowego, manewrowego, awaryjnego
Moduł treningowy nr 3
To tor ziemny dla motorów. Kierowcy motocykli mogą na nim trenować większość „motocyklowych” manewrów (technikę skrętu, hamowanie, omijanie przeszkód, etc.).
Plac manewrowy kat. A
Plac manewrowy dla pojazdów kategorii A, składa się z dwóch części ;
– prostokątnej o wymiarach: 45 m x 25 m
– podłużnej o wymiarach: 160 m x 10 m
Plac jest przeznaczony do przeprowadzania części egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii A
Plan obiektu:
- Budynek szkoleniowo-administracyjny
- Plac manewrowy kat. A
- Płyta poślizgowa okrągła nawadniana z kurtynami wodnymi
- Wzniesienie 10 stopni na zakręcie
- Płyta poślizgowa prostokątna nawadniana z kurtynami wodnymi
- Szarpak
- Tor manewrowy ziemny